Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινές 6-8μμ

Oφθαλμογνώση

Παιδιά με χαμηλή όραση – Βοηθήματα όρασης

Υπάρχουν αρκετά παιδιά που λόγω διάφορων οφθαλμολογικών παθήσεων εμφανίζουν μειωμένη όραση που τα δυσκολεύει σημαντικά στην ανταπόκρισή τους στις σχολικές απαιτήσεις, χωρίς όμως να είναι και τυφλά. Είναι τα παιδιά με οπτική οξύτητα 1/10 έως 3/10, δηλαδή 10-30% του φυσιολογικού.

          Οι συνηθέστερες οφθαλμικές παθήσεις που μπορεί να μειώσουν πολύ την όραση των παιδιών είναι:

  • Οι διάφορες αμφιβληστροειδοπάθειες όπως η μελαγχρωστική αμφιβληστροειδοπάθεια, κύριο χαρακτηριστικό της οποίας είναι η νυκταλωπία, δηλαδή η μεγάλη μείωση της όρασης τη νύχτα και ο περιορισμός του περιφερικού οπτικού πεδίου. Επίσης  η αμφιβληστροειδοπάθεια της προωρότητας και οι εκφυλιστικές παθήσεις της ωχράς κηλίδας.
  • Ο Αλφισμός ή Λευκοδερμία που χαρακτηρίζεται από έλλειψη χρωστικής στα μάτια και συνήθως και σε όλο το σώμα. Η νόσος αυτή μειώνει σημαντικά την όραση και τα παιδιά αυτά έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία στο φως.
  • Το αμφοτεροφθαλμικό συγγενές γλαύκωμα, το οποίο είτε δεν χειρουργήθηκε γρήγορα, οπότε προκάλεσε μόνιμες και μη αναστρέψιμες βλάβες, είτε οι χειρουργικές επεμβάσεις δεν απέδωσαν το αναμενόμενο αποτέλεσμα.
  • Η ατροφία των οπτικών νεύρων είτε οφείλεται σε διάφορα συγγενή νοσήματα, είτε σε επίκτητους ενδοκρανιακούς όγκους που μπορεί να πιέσουν και να καταστρέψουν τα οπτικά νεύρα.
  • Ο έντονος νυσταγμός, η αποκόλληση του αμφιβληστροειδούς, τα βαριά αμφοτερόφθαλμα τραύματα κ.ά.

          Στα παιδιά αυτά υπάρχει μεγάλος προβληματισμός αν θα πρέπει να παρακολουθήσουν κανονικό σχολείο ή σχολείο για τυφλά παιδιά. Ευτυχώς σε όλα τα προηγμένα κράτη, όπως και στην Ελλάδα, τα παιδιά αυτά εντάχθηκαν στα κανονικά σχολεία, γεγονός πολύ σημαντικό για την ψυχική υγεία των παιδιών με χαμηλή όραση.

          Πράγματι τα παιδιά αυτά μπορούν με την κατανόηση των δασκάλων, τη βοήθεια εξειδικευμένων δασκάλων, τη συμπαράσταση των γονέων και τη χρήση ειδικών βοηθημάτων για άτομα με χαμηλή όραση να τελειώσουν κανονικά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης μέχρι το πανεπιστήμιο.

          Η κατανόηση των δασκάλων έγκειται στο να επιτρέπουν στα παιδιά αυτά να κάθονται όσο κοντά θέλουν σε σχέση με τον πίνακα, να κάθονται σε όποια θέση θέλουν σε σχέση με το παράθυρο, διότι άλλα παιδιά θέλουν να είναι πολύ κοντά στο φως για να βλέπουν καλύτερα, ενώ άλλα αντίθετα θέλουν να έχουν την πλάτη τους στο φως, γιατί έχουν έντονη φωτοφοβία. Να γράφει ο δάσκαλος στον πίνακα με γράμματα μεγάλα και ευδιάκριτα. Να παρέχει στα παιδιά αυτά φωτοτυπημένα τα κείμενα που πιθανόν δεν πρόλαβαν να αντιγράψουν. Να τους δίνουν τουλάχιστον διπλάσιο χρόνο κατά τις γραπτές εξετάσεις, ενώ συγχρόνως να τα παροτρύνουν να συμμετέχουν στις διάφορες σχολικές δραστηριότητες. Το καλύτερο βέβαια θα είναι ο δάσκαλος να ενημερωθεί από ειδικά έντυπα, που αναφέρονται σε παιδιά με χαμηλή όραση ή να ζητήσει τη βοήθεια ειδικών εξειδικευμένων δασκάλων. 

          Βοηθήματα χαμηλής όρασης είναι:

  1. Ειδικά γυαλιά με φακούς που προκαλούν μεγέθυνση των εικόνων
  2. Ειδικά σκούρα γυαλιά ή χρωματιστοί φακοί επαφής για τα παιδιά με μεγάλη ευαισθησία στο φως
  3. Μεγεθυντικοί φακοί που τοποθετούνται πάνω στα βιβλία και μεγεθύνουν τα γράμματα
  4. Μικρά τηλεσκόπια που προσαρμόζονται σε σκελετούς γυαλιών
  5. Φωτοτύπιση με ταυτόχρονη μεγέθυνση των σελίδων των βιβλίων

Ηλεκτρονικοί υπολογιστές προγραμματισμένοι να μεγεθύνουν την εικόνα, αλλά και άλλα βοηθήματα εξειδικευμένα ανάλογα με την πάθηση του κάθε παιδιού